MI A SEO JELENTÉSE? HOGYAN ZAJLIK A KERESŐOPTIMALIZÁLÁS? - Olvass tovább a következő címen: https://webshark.hu/gyik/mi-seo-jelentese/

MI A SEO JELENTÉSE? HOGYAN ZAJLIK A KERESŐOPTIMALIZÁLÁS? 

A SEO jelentése a Search Engine Optimization, vagyis a SEO magyarul keresőoptimalizálás. A tevékenység lényege: egy weboldalt bizonyos szavakra, kifejezésekre a találati lista adott helyeire, optimális esetben az első helyre juttatni. 

Nem véletlen a nagy igyekezet, hiszen az emberek egy keresés során jellemzően csak a találati lista első oldalát nézik meg (90%), ami a Google esetében 10 találatot (most már kevesebbet átlagosan 8,5-öt, de erre a cikk legvégén még kitérünk) jelent, és közel felük az első találatra fog kattintani, de az első három találat elviszi a kattintások több mint kétharmadát. Annak érdekében, hogy a weboldal jó helyet szerezzen meg a találati oldalakon, a weboldalt a Google algoritmusaihoz kell “igazítani”. Habár a Google algoritmusai nem nyilvánosak, tehát a nagyközönség nem tudja hogyan működnek, miként rangsorolnak, több mint 10 év tapasztalata révén felépült egy SEO-tudásanyag. Ami persze állandóan változik, ahogy az algoritmusok is változnak. Keresőoptimalizálás azóta létezik, mióta a keresők 1993-ban megjelentek az interneten. Eleinte a weboldalak tartalma és a tulajdonos által megadott kulcsszavak alapján rangsorolták az oldalakat. A következő lépés az volt, amikor egyes oldalak népszerűsége határozta meg, hogy a találati listán (SERP, Search Engine Result Page) milyen pozícióba kerüljön egy oldal. Később már azt is figyelték, hogy egy látogató mennyi időt tölt egy oldalon. Az előbbi kettőt ötvözték is, de a keresőpotimalizálók a SEO során ezeket robottokkal képesek voltak kijátszani. Ezt követően jelent meg az a módszer, hogy külső, az adott oldalra mutató linkek száma és minősége határozta meg, hogy az oldal milyen pozícióba kerül az organikus találatok között. A Google is ezt a módszert használta 1996-tól kezdődően. Jelenleg a SEO Magyarországon szinte teljes mértékben a Google keresőjére történik, mivel ez vált egyeduralkodóvá több országban, köztük hazánkban is. Ugyanakkor más keresők is jelen vannak, lényegesen kisebb részesedéssel: ilyen többek között az Egyesült Államokban a Microsoft keresője, a Bing, a Yahoo, az Ask.com vagy az AOL, de egy-egy országban vannak más, elterjedtebb keresők is, ilyen például Oroszországban a Yandex, mely ott egyeduralkodó.

A keresőoptimalizálás kapcsán még fontos tudni, hogy a keresések soha nem valós időben zajlanak, az oldalakat a keresőrobotok járják be rendszeres időközönként, az általuk fontosnak tartott információkat pedig eltárolják róluk. Kereséskor ezen eltárolt adatok között keresnek a keresők, a minél gyorsabb eredmény érdekében. A lényeg, hogy nem fésülik át a teljes netet minden egyes kereséskor, hiszen az beláthatatlan időt emésztene fel. A keresők az indexelt adatbázis alapján képeznek organikus találati listát. A keresők nem állítanak be egy-egy kulcsszóra állandó értéket, ezért sem lehet egy oldalt az organikus találati listán biztos helyre pozicionálni. A találati eredmény felhasználótól függően változhat és változik, vagyis egy adott kifejezésre tulajdonképpen mindenki számára saját.

I. SEO TÉNYEZŐK A találati lista sorrendje tehát az algoritmusok által figyelembe vett SEO tényezők alapján épül fel. Ezeket alapvetően két csoportba tudjuk sorolni: 1. ON-PAGE SEO Ebbe beletartozik minden olyan tényező, melyre hatással lehetsz a saját weboldaladon. Ide tartoznak a technikai részletek, melyek alapvetően fontosak annak érdekében, hogy a Google figyelembe vegye és rangsorolja a weboldaladat. Az on-page SEO részét képezi még többek között a weboldal felépítése, sebesség, mobilbarát kialakítás, SSL használata, a tartalom (minősége, frissessége), a címsorok meta leírás, URL struktúra, navigáció, belső linkek, H1, H2, stb. sorok, formázások, 404-es oldal, képek (ALT tag), kifelé mutató linkek, stb. Vagyis elég sok dolog, úgyhogy nem is sorolnánk tovább, mert ezekről részletesen a SEO rangsorolási tényezőkről szóló anyagunkban olvashatsz, persze néhány off-page tényező mellett. 2. OFF-PAGE SEO Az on-page SEO mellett a másik nagy kategóriába azok a tényezők tartoznak, melyekre kicsit nehezebben tudsz befolyást gyakorolni, hiszen a weboldaladon kívüli tényezők. Az off-page SEO alapvetően azután következik, ha az on-page SEO már rendben van, azaz a minőség megfelelő a weboldaladon SEO szempontból. Az on-page SEO tehát meghatározza azt is, hogy mit hozhatsz ki az off-page SEO-ból. Ilyen tipikus off-page SEO tényezőt jelentenek a külső linkek, melyek a weboldaladra mutatnak más weboldalakról. Minél több és jobb minőségű weboldalon jelennek meg linkek a weboldaladra, annál jobb helyezést érsz el a Google találtai oldalain. Az off-page SEO azonban nem merül ki a linkekben, ide tartoznak tulajdonképpen a külső reakciók a weboldaladra. Ahhoz, hogy ezek jók legyenek, egy kiváló “termékkel” kell előállnod, nem csak “egy újabbal” a piacon. Ha viszont kiváló a termék, akkor az off-page SEO gyakorlatilag magától elvégzi a feladatát (ellentétben az on-page SEO-val). Az emberek beszélni fognak róla, mert meggyőzted őket a termékeddel. De, hogy tisztán lásd miről is van szó, soroljuk, mi tartozik bele: Linképítés – a linkeket úgy is fel lehet fogni, mint egy-egy szavazatot a weboldaladra. Amit érdemes tudni róla, hogy egy linket az tesz értékessé, milyen népszerű a linkelő weboldal, tartalmuk mennyire passzol, mi a horgonyszöveg, mennyire friss a link, mennyire megbízható a weboldal, és hogy hány link mutat onnan feléd. Közösségi média – közvetlenül nem rangsorolási tényező, de a megosztások és a lájkok hajtják a céged, így hatással lesznek rá. Hírlevél – érdemes elhelyezni a weboldalon egy feliratkozási lehetőséget, mert bár nyilván nem lesz nagy a feliratkozó száma, de ők rendszeresen benéznek az oldaladra. Sokan szeretik, amikor megkapják a híreket, nem pedig nekik kell megkeresni őket. Kommentek – nem elvetendő megoldás, inkább csak a “black hat” típusa. Egy-egy kommentben elhelyezett releváns és jó tanács mellett elfér a céged nevének említése is. A linkeket viszont általában felesleges erőltetni. Vendég-blogolás – itt sem a linkek és a reklám-ízű tartalom lenne a lényeg. Ugyanakkor a jó minőségű tartalomba belefér egy-egy link is. Ezzel a szakmaiságod erősíted, hiszen a gondolataid nem csak a saját blogodon jelennek meg. Fórumok használata – hasonlóan az előzőekhez, a fórum-posztoknál és megemlítheted a céged, de nem célszerű erre erőszakosan törekedni. A legfontosabb mindig az információtartalom legyen, és ha szervesen beleillik a szövegbe, akkor mellesleg megemlítheted a céged is. Bizalom-építés – ennek eszköze az átláthatóság biztosítása, melyet hasznos, de nem szenzációhajhász címekkel és üres szövegekkel érhetsz el. A Page Authority és a Domain Authority értékek mutatják azt, hogy milyen hiteles a weboldalad. De ide tartozhat az is, hogy https-oldalad legyen, melyen biztonságos az adatáramlás. Értékelések – szintén a bizalmat erősítik a felhasználói értékelések. Meg is kérheted arra az ügyfeleidet, hogy tegyék közzé értékeléseiket rólad a megfelelő felületeken. Ehhez mondd el nekik, hogy hogyan tudják ezt megtenni. Videók és egyéb vizuális eszközök – ezekkel is felhívhatod a figyelmet a cégedre, ha nem a weboldaladon teszed közzé őket. Ilyen felület például a YouTube vagy a Pinterest. Kapcsolat az influencerekkel – érdemes kapcsolatot kialakítani azokkal a befutott személyekkel, akiket nagyra becsülsz. A legjobb esetben még az is elképzelhető, hogy megosztják a tartalmaidat. Ugyanakkor, ha ez megtörténik, ne dobd félre őket, hanem továbbra is maradjatok kapcsolatban, és említsd meg őket a tartalmaidban. Tartalmak megosztása – ehhez olyan dokumentum-megosztó oldalakat használhatsz, mint a Scribd vagy a SlideShare. Az ezekre feltöltött tartalmakat ugyanúgy kezeld, mint a weboldaladon megjelenőket: kezdd egy kulcsszókutatással, optimalizáld a szövegeket a keresőre, és ne hagyd el a CTA-t, valamint az oldaladra mutató linket sem. PR – ha bármi fontos történik a céged háza táján, készíts róla egy sajtóközleményt. A megjelenéshez persze nem ártanak a jó kapcsolatok az újságírókkal. A PR-anyagok révén új ügyfeleket találhatsz. A SEO-ra tehát ezen tényezők összességeként kell tekinteni, és nem szabad elveszni egy-egy elemében, például a linképítésben vagy a kulcsszavak használatában. A SEO-ban vannak ugyan gyors eredményeket hozó megoldások, ezek azonban csak rövid távon eredményesek. A keresőoptimalizálás egy hosszú távú munka, mely nem hoz azonnali eredményeket. Tehát, ha egy bizonyos keresőkifejezésre az első helyet szeretnéd megszerezni, akkor az a dolgod, hogy abban a témában a Te weboldalad kínálja a legjobb választ. Ehhez kell a kiváló tartalom, a technikailag helytálló oldal, a jó felhasználói élmény és a biztonságos weboldal. Ezek mindegyikét figyelembe kell venni, amikor a weboldalad optimalizálni akarod a keresőre.