e-kereskedelem

e-kereskedelem

 

Az elektronikus kereskedelem (vagy e-kereskedelem) az árucikkek és szolgáltatások elektronikus úton - elsősorban az interneten és számítógépes hálózatokon - való eladása, vásárlása, illetve cseréje. Azokat a honlapokat, amelyek fő profilja bizonyos árucikkek értékesítése, webshopnak vagy webáruháznak nevezzük. (További ismert elnevezések: internetes bolt, internetes áruház, online bolt, online áruház.) Az e-kereskedelem kialakulását a számítástechnika és olyan technológiák fejlődése tette lehetővé, mint az elektronikus fizetés, az internetes marketing, az online tranzakciók feldolgozása, az elektronikus adatcsere vállalkozások között, illetve az automatikus készletkezelési technológiák.

Az e-kereskedelem általában az internetes kapcsolatra épül az eladó és a vevő között, legalább a vásárlási folyamat egyik szakaszában, de magában foglalhat más technológiákat is, mint pl. e-mail, mobil számítástechnikai eszközök (mobiltelefon, táblagép), telefonok.

Az e-kereskedelmen belül több tevékenységcsoportot lehet elkülöníteni:

webshopok vagy webáruházak, amelyek elsősorban árucikkek, szolgáltatások eladásával foglalkoznak
demográfiai adatok gyűjtése és elemzése a webáruházak látogatóiról
elektronikus adatcsere az e-kereskedelem résztvevői (vállalat, webszolgáltató, fizetést bonyolító bank, szállító vállalat) között
e-mail, fax, sms vagy más elektronikus kommunikációs módszer használata a (lehetséges) vásárló megszólítására
vállalatok közötti közvetlen (business-to-business) e-kereskedelem
az e-kereskedelmet lehetővé tévő technológiák, biztonsági rendszerek fejlesztése, karbantartása
2017-ben két milliárd ember mobil e-kereskedelmi tranzakciót hajtott végre.

Webáruházak, webshopok
A hagyományos kereskedelemtől eltérően a webáruházakban lényegében megfoghatatlan formában találkozhatunk a termékekkel, gyakran csak egy apró képet láthatunk, jó esetben többet, kinagyíthatóakat, illetve hol szegényes, hol részletgazdag leírást kapunk az áruról. Az emberek szívesebben vesznek olyan dolgokat, amiket meg tudnak fogni, érezhetik az anyagát, felpróbálhatják stb. Éppen ezért hazánkban manapság továbbra is azokat a termékeket szeretik a vásárlók az internetről rendelni, ahol az előbb felsorolt dolgok nem lényegesek a vásárlás szempontjából. Ilyen cikkek a DVD-k, könyvek, egyszerűbb háztartási cikkek, valamint az olyan termékek, amelyeket az ember általában szégyell boltban megvenni (elsősorban szexuális segédeszközök, filmek). Ezeket legtöbbször postai úton, utánvéttel lehet megvásárolni. Külföldön, főleg az Egyesült Államokban már viszonylag régóta népszerű vásárlási forma az internetről rendelés. Kiforrott a vásárlási fegyelem, nagyobb bizalommal fizetnek – akár egy autó teljes értékét – bankkártya segítségével. Itthon ez még kevésbé divatos. Ami biztos: törvényben van rögzítve, hogy áfás számlát minden esetben ki kell állítani a vásárlásról. A fizetés történhet utánvéttel, bankkártyával, készpénzzel és átutalással. A szállítás történhet postával vagy futárszolgálattal, de lehetőség van az árut személyesen is átvenni, ha az adott webáruház felkínálja ezt a választást.

A webáruházak nagy részénél lehetőség van értékelni, véleményt írni a termékekről. Akik véleményt írnak, azok általában vagy nagyon elégedettek, vagy épp nagyon elégedetlenek az adott termékkel. A vásárlók döntését pedig igencsak tudja befolyásolni, hogy egy-egy árucikkről milyen vélemények jelennek meg, és ha bőséges a választék, akkor bizony a „leszólt” termékekből elég kevés fog fogyni.

A webáruházak életben maradását számos tényező befolyásolja, amit a kereskedőknek feltétlenül szemmel kell tartaniuk.

Címkék: e-kereskedelem